Историјски часопис књ. 73 (2024)
The Historical Review, vol. 73 (2024)

Јована Шаљић Ратковић*

ИЗМЕЂУ ФЕСА И ШЕШИРА: ЈУГОСЛОВЕНСКИ МУСЛИМАНИ И АТАТУРКОВЕ РЕФОРМЕ

>>> Преузмите чланак (.pdf)


DOI: 10.34298/IC2473317S

УДК: 323.1:28(497.1):94(497.1)“19“

стр. 317–340

језик: српски

* (https://orcid.org/0000-0001-9495-3993)


Aпстракт: 

У раду је представљено суочавање југословенских муслимана и представника југословенских власти с реформама које су се у годинама након Првог светског рата, под вођством снажне личности Мустафе Кемал-паше, одиграле на различитим друштвеним пољима. Укидање султаната, шеријата, верских школа, забрана ношења традиционалне муслиманске ношње попут феса и фереџе, замена арапског писма латиничним и нарочито укидање халифата, институције на чијем су челу претходна четири века били управо османски султани, изазвали су запрепашћење и неверицу међу различитим муслиманским народима у свету. Изузетак нису били ни муслимани јужнословенског простора који су од 1918. године живели у оквирима нове државне заједнице – Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца, касније Краљевине Југославије. Подељени око визија сопствене будућности и статуса у новој југословенској држави, наставили су да се деле и поводом питања реформи у турском друштву на заговорнике модернизације, пре свега на подручју права, образовања, и друштвеног положаја жена, и противнике кемалистичких реформи, који су их сматрали опасним по исламску веру и традицију. Рад је заснован превасходно на извештајима југословенских дипломата у Цариграду о догађајима у Турској, као и на извештајима с терена из југословенске муслиманске јавности.

Kључне речи:

муслимани, Краљевина СХС, Турска, Мустафа Кемал Ататурк, реформе.

Jovana Šaljić Ratković*

BETWEEN THE FEZ AND THE HAT: YUGOSLAV MUSLIMS AND ATATÜRK’S REFORMS

>>> download article (.pdf)


DOI: 10.34298/IC2473317S

UDC: 323.1:28(497.1):94(497.1)“19“

pp. 317–340

language: serbian

* (https://orcid.org/0000-0001-9495-3993)


Abstract:

The paper shows how Yugoslav Muslims and representatives of the Yugoslav authorities faced the reforms implemented in various social fields in the years after the First World War, under the leadership of the strong personality of Mustafa Kemal Pasha. The abolition of the Sultanate, Sharia and religious schools, the ban on wearing the traditional Muslim clothing such as the fez and ferace, the replacement of the Arabic script with Latin, and particularly the abolition of the caliphate, an institution headed by Ottoman sultans over the earlier four centuries, caused astonishment and disbelief among different Muslim peoples in the world. The Muslims of the South Slavic area, who from 1918 lived within the new state union – the Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes, later the Kingdom of Yugoslavia – were no exception. Divided over visions of their own future and the status in the new Yugoslav state, they continued to be divided on the issue of reforms in Turkish society into proponents of modernisation, primarily in the fields of law, education, and the social position of women, and opponents of Kemalist reforms who considered them dangerous for the Islamic faith and tradition. The paper is based primarily on the reports of Yugoslav diplomats in Constantinople about events in Turkey, as well as reports from the field when it came to the Yugoslav Muslim public.

Keywords:

Muslims, Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes, Turkey, Mustafa Kemal Atatürk, reforms.

ЛИСТА РЕФЕРЕНЦИ – LIST OF REFERENCES

Необјављени извори – Unpublished Primary Sources

Архив Југославије [=АЈ] [Arhiv Jugoslavije [=АЈ]]

Министарство вера Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца, Муслиманско одељење [=МВ-МО] [Ministarstvo vera Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca, Muslimansko odeljenje [=MVMO]]

Посланство Краљевине Југославије у Турској – Цариград, Анкара [=ПКЈТ] [Poslanstvo Kraljevine Jugoslavije u Turskoj – Carigrad, Ankara [=PKJT]]


Објављени извори – Published Primary Sources:

Дефинитивни резултати пописа становништва: од 31. јануара 1921. године, Београд 1932. [Definitivni rezultati popisa stanovništva: od 31. januara 1921. godine, Beograd 1932]

Устав Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца, Београд 1921. [Ustav Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca, Beograd 1921]


Литература – Secondary Works:

Donner, Fred M., „Muhammad and the Caliphat”, in: The Oxford History of Islam, ed. John L. Esposito, New York 1999, 1–61.

Giomi, Fabio, „Udomljavanje kemalizma: sukobljeni muslimanski narativi o Turskoj u međuratnoj Jugoslaviji”, Historijska traganja 2 (Sarajevo 2020) 175–217.

Jahić, Adnan, Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini za vrijeme monarhističke Jugoslavije (1918–1941), Zagreb 2010.

Kemura, Ibrahim, „Kongres muslimana intelektualaca u Sarajevu 1928. godine”, Prilozi 17 (Sarajevo 1980) 175–189.

Purivatra, Atif, Jugoslavenska muslimanska organizacija u političkom životu Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca, Sarajevo 1974.

Smailagić, Nerkez, Leksikon islama, Sarajevo, 1990.

Svara, Maksim, Emancipacija muslimanke u svijetu i kod nas, Sarajevo 1932.

Tanasković, Darko, Islam – dogma i život, Beograd 2003.

Teodosijević, Mirjana, Mustafa Kemal Ataturk u jugoslovenskoj javnosti, Beograd 1998.

Wadad, Kadi & Aram A. Shahin, „Caliph, Caliphate”, in: The Princeton Encyclopedia of Islamic Political Thought, ed. Gerhard Bowering, New Jersey 2013, 81–86.

Мулалић, Мустафа, Оријент на западу, Београд 1936. [Mulalić, Mustafa, Orijent na zapadu, Beograd 1936]

Шаљић Ратковић, Јована, „Исламска заједница и стварање југословенске државеˮ, у: Крај рата, Срби и стварање Југославије, ур. Михаило Војводић, Београд 2021, 353–370.[Šaljić Ratković, Jovana, „Islamska zajednica i stvaranje jugoslovenske državeˮ, u: Kraj rata, Srbi i stvaranje Jugoslavije, ur. Mihailo Vojvodić, Beograd 2021, 353–370]

Best AI Website Creator